Winston Churchil schreef :
'If you will not fight for the right when you can easily win without bloodshed; if you will not fight when your victory will be sure and not too costly; you may come to the moment when you will have to fight with all the odds against you and only a small chance of survival. There may even be a worse case: you may have to fight when there is no hope of victory, because it is better to perish than to live as slaves.'

Als je niet bereid bent te vechten voor het juiste/het recht wanneer je makkelijk kunt winnen zonder bloedvergieten; als je niet bereid bent te vechten wanneer de overwinning zeker is en niet kostelijk; dan kan je tot op het moment komen dat je toch zal moeten vechten met alle kansen tegen je, en er slechts een kleine kans op overleven bestaat. Het kan zelfs zover komen dat je zal moeten vechten wanneer er geen hoop meer is op overwinning omdat het beter is te sterven en vergaan dan te leven als slaven."

16 september 2011

Een wansmakelijke productie van de Vlaamse Opera

Geheel in de lijn met het gedrocht dat de on-Vlaamse politici produceerden rond BHV:
De Vlaamse Opera kwam onlangs met een waarschuwing. "De nieuwe productie Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Kurt Weill is niet geschikt voor kinderen onder de 16 jaar!".
De reden ervoor is dat er veel schokkende expliciete pornografische scenes in voorkomen waarmee de regisserende linkse nul van dienst, Calixto Bieito, het publiek wilt shockeren. Dat heet tegenwoordig controversieel in de middens van theatermarginalen.
Denkt de Vlaamse Opera daar nu echt operaliefhebbers mee te lokken of misschien andere theatermarginalen?
Oscar Wilde schreef ooit: "Slechte kunstenaars zijn altijd bewonderaars van elkanders werk."
Zeker is dat componisten zich in hun graf zouden omdraaien als ze zouden zien wat er met hun werk gebeurde, en voor wie een waarvoor het werd misbruikt.
Misschien wilt men meer perverten, meer voyeurs, meer tuig in de zaal? Ze willen wellicht, zoals dat met boeken gebeurde veel ophef creëren, zodat velen nieuwsgierig komen kijken.  Ik hoop dat ze veel volk over de vloer krijgen, dat de hele schouwburg een grote decadente live-happening wordt waaraan het publiek zal deelnemen. 
Ik ga alleszins nooit in de zaal zitten, ik ga uit protest volgend seizoen zelfs niet meer naar de Vlaamse Opera, wellicht zelfs nooit meer, totdat die directie en zijn aanhang hun C4 hebben gekregen en publiek belachelijk wordt gemaakt.
Nee, ik ben heus niet preuts, maar deze wansmaak interesseert me niet. Als ik dat wil zien dan huur ik mij een heuse pornofilm. Die zijn in deze materie almaar beter, veel beter en echter dan dit spektakel, en bovendien zijn de mensen erin veel mooier. En als men dat echt wil, bestaan er zelfs live shows. Allemaal bovendien veel goedkoper dan een operaticket.
Als sexperiment is deze productie dus een dikke nul, en als cultuurproduct twee dikke nullen!
Naschrift 20-9
Hadden ze dan toch de aandacht willen trekken, dan hadden ze wel Anna Netrebko moeten vragen om in haar blootje op het podium te flaneren. Ze had niet eens hoeven te zingen om het volk van over de hele wereld te laten toestromen. Haar gage zou wel enorm geweest zijn indien ze de opdracht zou aanvaard hebben (wat ik betwijfel want ze kan ook echt zingen en en dan hoeft dit soort vertoon niet), maar de prijs van de tickets zou navenant geweest zijn. Ik geef toe dat ik dan wel in de zaal had willen zitten en met mij ook een aantal vrienden, heuse  muziekliefhebbers en -kenners die normaal enkel vooral de muziek willen beoordelen. 
Uiteindelijk zou dit betere wereldreclame zijn geweest, weliswaar duur, maar die linkse controversiële omhooggevallen nul van een  Calixto Bieito is ook niet gratis, en bij hem blijven de stoelen wellicht leeg en wil men dit misbaksel zo spoedig mogelijk vergeten.


Eigenlijk vraag ik me af welke zangers zich door dit soort producties laat aantrekken? Ze moeten wel heel veel honger hebben en in de miserie zitten, of nergens anders werk vinden omdat ze te slecht zijn voor andere operaproducties elders in de wereld.
Wanneer komen de musici eens in opstand tegen regisseurs die geen noot kunnen zingen, wellicht niet eens een noot kunnen lezen, maar met hun grote bek en arrogantie maar die wel de meeste centen opstrijken? Wanneer weigeren ze nog op te draven in dat soort producties en dit nog langer te dulden? Wanneer wordt het podium, het verhaal en de muziek terug van de musici, van de geniale componisten en van de muziekliefhebber die met pijn in het hart wegblijft uit de opera van vandaag. Want ja, om mijn geld te verwkwisten heb ik dan wel andere minder nutteloze hobby's.

Oproep aan minister Joke Schauvlieghe (toch CD&V en opgevoed door nonnekens): Joke, nadat je het spinrag uit je haren hebt gedaan, ga je toch in je witte jurkje kijken naar deze productie en kies je toch een plaatsje naast een geile pastoor?
en:
Blijft u subsidies uittrekken voor de wansmaak en rotzooi die deze non-artiesten produceren?
Ach, mijn oproep zal wel tevergeefs zijn. Tsjeven hebben geen ruggegraat, en Joke wel zeker ook niet.

  
Ik schreef onder het Youtubefilmpje:
Degoutant,  en dat allemaal met mijn belastinggeld gesubsidieerd!  Ik zou haast een ticket kopen om met rotte eieren te komen gooien. De knor-piep-pis-kak producties geënsceneerd door Jan Hoet achtige operapauzen moet eens uit zijn.
Ik hou erg van opera,maar om deze redenen ga ik nooit meer. De enigen die opera nog overeind houden zijn de musici zelf,en die hebben zich gewoon laten inpakken door linkse fabrikanten van lucht en wansmaak. Het is ook tijd voor een copernicaanse omwenteling bij de opera.

Geen opmerkingen: